Varje vecka svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Titti Öhrn på ”läsarfrågor” i Metro Bostad. Denna vecka handlade frågan om yttre reparationsfonden, och hennes svar är det traditionella:
”en fond till vilket föreningen avsätter pengar för framtida utgifter… …så att det finns pengar att underhålla och reparera föreningens fastigheter. … en ekonomisk buffert.” osv. osv.
I Styrelsetips har vi haft några artiklar om yttre reparationsfonden, eller underhållsfonden som den också kallas, och där påpekat det viktiga faktum att denna fond enbart är en teoretisk konstruktion, en bokföringspost i balansräkningen, som inte innehåller verkliga pengar. (Läs mer här.) Eftersom fonden inte innehåller några pengar är den alltså inte någon ekonomisk buffert, som kan användas till framtida underhåll. Även om föreningen varje år avsätter stora belopp till fonden, kan det helt saknas pengar den dag det behöver göras större reparationer.
Det är beklämmande att Mäklarsamfundets kundombudsman inte förstår detta grundläggande faktum.
Vidare föreslår Titti Öhrn att man ska ”ta kontakt med någon i föreningens styrelse för att få en genomgång av föreningens ekonomi.” Detta är också ett dåligt råd, eftersom varje styrelse tenderar att framställer den egna föreningen som mycket bättre än vad den kanske är. (Vem ska man då fråga? Läs mer här.)
Är Titti Öhrn representativ för landet mäklarkår? Vår erfarenhet säger oss att många mäklare tyvärr saknar tillräcklig kunskap om bostadsrättsfrågor, och saknar förmåga att på ett rättvisande sätt bedöma en bostadsrättsförenings ekonomi. (Läs mer om mäklarrollen här.)
För att få en bild av en bostadsrättsförenings ekonomi ska man varken titta på underhållsfonden eller fråga föreningens styrelse, inte heller ska man lita på att mäklaren ger ett korrekt svar. Istället måste en särskild analys göras, eller så kan man följa de råd och beräkningstips som finns här på Borätt-köparskolan!
Se artikeln i Metro Bostad här.