27. Vad gäller fram till tillträdesdagen?

Att köpa bostadsrätt – vad händer fram till tillträdesdagen?

Du har bestämt dig och har skrivit på ett avtal om en bostadsrätt. Vad händer sen? I avtalet har ni kommit överens om en tillträdesdag som brukar ligga några månader in i framtiden, då själva ägarbytet och inflyttningen äger rum.

Det första du måste göra (om det inte redan är gjort) är att betala den handpenning som ni kommit överens om. Sker köpet via mäklare är det till denne du ska betala, är köpet privat betalar du direkt till säljaren. Glöm inte att få handpenningen kvitterad.

Nästa steg är att ansöka om medlemskap i föreningen. Mäklaren hjälper till med detta och har blanketter att fylla i. Köper man privat får man ordna det själv, kontakta vicevärd eller styrelsens ordförande. Ofta räcker det med att skicka in en kopia av avtalet till föreningen. Är det en Hsb-förening måste du också bli medlem i Hsb, kontakta det lokala Hsb-kontoret. Beskedet om du blir godkänd som medlem kan ta några veckor.

Sen måste dina lån till lägenhetsköpet ordnas. Vi förutsätter att du redan haft kontakt med banken, men nu är det dags igen, nu ska lånet färdigförhandlas.

Föreningen kommer också antagligen kalla till lägenhetstillsyn eller besiktning. Det är inte alla föreningar som gör det, men de flesta. Då träffar du i regel säljaren och/eller mäklaren, och en representant från bostadsrättsföreningen, i lägenheten. Denna besiktning handlar egentligen bara om det som föreningen ansvarar för (det andra ska du ha kollat själv tidigare, lektion 9). Men det är ett utmärkt tillfälle för dig att ställa praktiska frågor om ditt kommande boende.

Sen är det bara att vänta, och förbereda flytten.

tillträdesdagen, eller i anslutning till den, brukar slutbetalning ske. Ni träffas i regel hos mäklaren eller på en bank så att pengarna enkelt kan föras över till säljaren. Om lägenheten är pantsatt vilket är normalt måste säljaren lösa dessa lån. Det är viktigt att du som köpare försäkrar dig om att så verkligen sker. Därför är det lämpligast (vid privatköp) att köpet görs upp på säljarens bankkontor. Som köpare har du dessförinnan kommit överens med din egen bank om en banköverföring den dagen.

När det gäller ditt eget lån ska det registreras i föreningens pantregister. Din bank sköter detta. Men föreningen tar ut en avgift för detta, i regel ca 400kr per lån (1% av prisbasbeloppet) som du alltså får en räkning på så småningom.

Nycklarna till lägenheten får du i regel direkt av säljaren, men se till att verkligen få alla! En del föreningar har koll på nycklarna och vet hur många som ska finnas. Den som är extra försiktig bör byta lås eller cylinder, men tänk på att de ofta ingår i ett nyckelsystem, de passar kanske även till entré och tvättstuga. Rådgör i så fall med föreningen.

Lägenheten ska vara städad och rengjord när du övertar den, detta ska framgå av köpeavtalet. Men säljaren kanske inte har lika höga krav på städningen som du, vilket kan ge upphov till konflikter. Ett alternativ är att du som köpare tar över flyttstädningen i utbyte mot en reduktion av köpesumman. Ska du ändå renovera lägenheten är detta bästa lösningen. Viktigt är att ni har det skriftligt, antingen i köpeavtalet eller i ett tilläggsavtal.

Observera att ansvaret för lägenheten ligger kvar hos säljaren ända fram till tillträdesdagen, även om denne flyttat ut tidigare. Lägenheten får inte försämras på något sätt, och ev. reparationsfond får inte förbrukas. Därför bör du heller aldrig flytta in innan tillträdesdagen, även om du blir erbjuden, det kan bara skapa problem om någon olycka skulle inträffa.

 

© Borättupplysning Skåne

122 Responses to “27. Vad gäller fram till tillträdesdagen?”

  1. Sofia Danielsson skriver:

    Hej,

    Jag har sålt min lgh, kontrakt är påskrivet och handpenningen är inbetalat till mig. Nu visar det sig att köparen inte kan fullfölja köpet.
    Vilka rättigheter har jag som säljare? Har läst att jag kan kräva, hemnet-annons, eventuell förlust och städkostnader. Men finns det fler kostnader jag kan kräva från köparen?
    Vid den här tidpunkten har jag inte köpt någon ny lgh och vågar inte köpa någon ny innan jag vet när jag blir av med min befintliga lgh. Kan jag även kräva ersättning från köparen för avgifter och räntekostnader som jag behöver betala vid en situation där jag behöver ha kvar lgh efter att avtalat frånträdes/tillträdes datum har passerat? Kan man kräva ersättning pga att jag inte kan gå vidare och köpa någon ny bostad? Om han löser finansiering till underskrivet tillträdesdatum kan jag hamna på ”gatan” pga att jag inte kunnat köpa ny lgh utifrån ovisshet med min egna försäljning. Kan man kräva ersättning för det?

    • I detta fall bör du absolut kontakta din mäklare, eller annan jurist. Bra information kan du hitta på nätet, sök t ex på ”brf köparen kan inte fullfölja köpet”. Viktigt är att du som säljare måste ”häva avtalet”, för att kunna gå vidare och kräva skadestånd.

Leave a Reply